06 - 36 56 21 36

Observeer je eigen ademhaling eens zonder er iets aan te willen veranderen of er een mening over te hebben. Je ademhaling is zoals deze is op dit moment. Waar voel of zie je vooral de ademhaling? Bovenin je borstkas, wat lager in je borstkas of onderin je buik?

Ben jij je bewust waar vandaan jij ademt? Dit bewustzijn alleen al kun jij gebruiken om jouw ademhaling te veranderen zodat jouw ademhaling jou ondersteunt, meer zelfvertrouwen geeft en meer naar het moment haalt.

Wanneer je gespannen bent of vooral in je hoofd zit, zul je merken dat je ademhaling erg hoog zit. Hierdoor adem je oppervlakkig en ben je vooral bezig om met je hoofd overzicht en controle te houden. Je hoofd is de hele tijd actief, je gedachten volgen elkaar steeds op, alles lijkt prioriteit te hebben en de hoeveelheid dingen te doen lijkt alsmaar groter te worden. Al met al flink vermoeiend.

Wanneer je meer ontspannen bent, gaat je ademhaling als vanzelf lager naar je buik. Hoe meer ontspannen, deste lager de ademhaling in je buik. Door de diepere ademhaling, voel je je veel rustiger, heb je veel meer overzicht, kun je veel beter zien wat echt prioriteit heeft, voel jij je zekerder en ben je veel beter geaard. Al met al een heleboel redenen om bewust te zijn van je ademhaling.

Wat jij kunt doen om jouw ademhaling naar je onderbuik te brengen?

Zoek een rustige plek op en ga zitten of liggen en leg je hand op je buik. Met iedere inademing die je doet, laat je de ademhaling steeds een klein beetje verder naar beneden zakken. Accepteer dat dit in stapjes gaat. Wordt niet boos op jezelf als het niet meteen lukt en geef je jezelf toestemming om je ademhaling tot rust te laten komen.

Leg je hand op je buik en tel langzaam ….eenentwintig, tweeëntwintig, drieëntwintig bij je inademing. Houdt heel even je adem vast en bij je uitademing tel je langzaam … eenentwintig, tweeëntwintig, drieëntwintig, vierentwintig. Iedere keer als er toch weer van allerlei gedachten door je hoofd gaan, ga je weer terug naar het tellen tot het moment dat je ademhaling tot rust is gekomen.

Je kunt dit zo vaak als dat je wilt herhalen en hoe vaker je dit doet, hoe gemakkelijker het zal gaan voor je. Dus doe er je voordeel mee.

Nieuwsgierig naar meer praktische tips en handvatten? In de diverse cursussen en workshops bij www.ZielsgewoonZIJN.nl/agenda is altijd iets passends voor jou.